۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 946007

دبیر اسبق شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ما به دنبال تربیت شهروند شایسته هستیم و از این رو نیاز به ایجاد تحول در آموزش و پرورش داریم.

نیاز به تحول در آموزش و پرورش داریم

 نوید ادهم در نشست "در جستجوی تحول" که همزمان با سالروز تصویب سند تحول بنیادین آموز شو پرورش برگزار شد، اظهار کرد: پس از تصویب سند تحول بنیادین در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، اولین نکته‌ای که برای اجرای سند به ذهن ما رسید آن بود که اصلی ترین عنصر برای اجرای این سند معلم است.

وی با تاکید بر اینکه باید معلم در تراز سند احول بنیادین داشته باشیم، تصریح کرد: آن زمان فکر کردیم که ممکن است معلمان نتوانند همکاری شایسته و بایسته برای اجرای سند داشته باشند و از این رو بحث ایجاد یک دانشگاه مطرح شد و نهایتا اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را نوشتیم، در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و ابلاغ شد. اکنون که بیش از یک دهه از عمر سند می‌گذرد احساس می‌کنم تصمیم درستی بود.

این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش گفت: دست اندرکاران تدوین کننده سند تحول بنیادین در آن زمان باور داشتند آموزش و پرورش مولد سرمایه انسانی و موتور توسعه کشور است و درمان آسیب‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را باید در مدرسه جستجو کرد.

دبیر اسبق شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه و معلم می‌تواند فرآید توسعه نیافتگی را بر هم بزند، ادامه داد: پیش فرض دوم تدوین کنندگان این سند آن بود که وضع موجود آموزش و پرورش مناسب نیست و وضع مطلوب را باید در آینده جستجو کرد. از این رو یکی از ویژگی‌های سند آینده پژوهانه بودن آن است. باور جمع ما در آن زمان این بود که با اصلاح جزئی مشکلات آموزش و پرورش حل نمی‌شود و آسیب‌ها و کاستی های درونی و بیرونی آموزش و پرورش باید توامان با هم بررسی و اصلاح شود.

ادهم افزود: باور دیگر تدوین کنندگان این سند آن بود که همه مشکلات امروز آموزش و پرورش ما درون زاد نیست بلکه بخش اعظم مشکلات آموزش و پرورش از بیرون به آموزش و پرورش تزریق شده است. حکم رانی کشور آموزش و پرورش را کوچک دیده است که در مراکز تربیت معلم ما امکانات وجود ندارد و یا در بسیاری از استان‌ها دانشگاه‌ فرهنگیان یک دبیرستان کوچک و نه دانشگاه است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید برای اینها چاره اندیشی کند.

وی با بیان اینکه برای اجرای سند تحول بنیادین نیاز به یک برنامه راهبردی داریم، گفت: اساسا این سوال مطرح است که چرا آموزش و پرورش نیاز به تحول دارد؟ یکی از اصلی ترین موارد این است که آموزش و پرورش فعلی ما مبتنی بر فضای تعلیم و تربیت اسلامی نیست. مورد دیگر آن است که آموزش و پرورش در همپایی با تحولات محیطی کاستی دارد. البته این کاستی فقط مشکل ما در ایران نیست و بله مشکلی جهانی است. نظامات آموزش و پرورش به دلایل مختلف همپای تحولات پر شتاب محیطی نمی‌توانند خود را به روز کند. از طرفی ما به دنبال تربیت شهروند شایسته هستیم و از این رو نیاز به ایجاد تحول در آموزش و پرورش داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    0 0
    حاجی. لطفا یه کم هم به فکر معیشت معلم ورفاه معلم باش حقوق معلم کفاف ده روز را هم نمیکنه